Willare Bridge Roadhouse

17 november 2018 - Willare, Australië

Deze morgen heel vroeg uit de veren, want we willen de Geiki Gorge, 18 km noordelijk van Fitzroy Crossing gelegen, vanwege de hitte, vroeg bezoeken. Ontbijten doen we op de galerij voor onze kamer, lekker potje koffie, onze plunjer vorig jaar gekocht in Namibië,  functioneert nog steeds fantastisch!

Rond 07.30 uur zijn zijn we op weg. Bij de gorge maken we eerst een wandeling van enkele kilometers en passeren we de plaats waar de Fitzroy en de Margaret river samenvloeien. Daarbij verstoren we het ontbijt van de talrijke kangaroo's. Daarna lopen we nog een rondje langs de rotsformaties van de gorge, alleszins de moeite waard.

Omdat er nog enkele interessante plaatsen noordelijk liggen, kiezen we  42 km voorbij Fitzroy voor  een gravelroad, de Fairfield Leopold downs, die ons alsnog naar de Gibb River Road brengt, echter slechts het laatste gemakkelijk stukje. De weg is meteen interessanter. Het landschap langs de Northern Highway bestond voornamelijk uit savanne landschap met veel eucalyptus, termieten, verdroogd gras en enig laag struikgewas. Hier zien we wat rotsformaties en vooral weer meer boabomen in bloei. Hele mooie bloemen. We passeren Tunnel Creek (grotten), mar we hebben op onze reizen al zoveel mieten en tieten gezien, dat we ze met rust laten. We kijken ook nog even bij een ruïne van een oude politiepost. En dan, na 115 km genieten van de gravelroad, komen we bij ons voornaamste doel, de Windjana gorge. Hier struinen we een half uurtje rond in de zinderende hitte, maar zeer de moeite waard, een prachtige gorge met grillig gevormde rotsformaties.

Een kilometer of 30 verder bereiken we de Gibb River Road en slaan we linksaf richting Derby. Op zoek naar een overnachtingsplek worden we bevangen door de mistroostigheid van het stadje en besluiten we door te rijden naar Willare bridge Roadhouse op de Northern Highway, 185 km voor Broome, ons volgende reisdoel. Ongeveer 1 km buiten Derby moeten we toch weer even de auto uit voor de Prison Boab tree, een hele oude boab waar gekidnapte aboriginals aan werden vastgeketend, alvorens ze gebruikt werden in de paarl winning als duikers of anderszins in Derby.

Op weg naar Willare worden we overvallen door een prachtige onweersbui en zakt de temperatuur naar 22 gr C, we krijgen het bijna koud!!! Willare Bridge Roadhouse blijkt al even troosteloos als Derby, maar de duisternis valt snel in en na een eenvoudig maaltje zijn we aan rust toe in onze nog troostelozere cabin!

1. Katja & Sander:
    18 november 2018