Rottnest Island

8 december 2018 - Rottnest Island, Australië

Bij het ontbijt beslissen we Rottnest Island te bezoeken. Aangekomen bij het gedeelte van de haven waar de ferry's vertrekken is het een drukte van belang, wij zijn blijkbaar niet de enige bezoekers. We vinden een parkeerplaats voor de auto, waar hij met een dagkaart de hele dag mag staan. Na de aanschaf va de tickets, inclusief fietsenhuur, hebben we nog tijd voor koffie en koek. Er zijn talrijke prima terrasjes.

Tegen half elf schepen we in en Sealink brengt ons in een half uurtje naar Rottnest. Het is prachtig weer en de wind valt mee. Bescherming tegen de felle zon wordt een repeterende actie vandaag.

Na de vlotte oversteek, is het even zoeken naar peddle en co, waar we onze fietsen moeten ophalen. Als ik aansluit in de wachtrij, is Corrie het daar niet mee eens, we hebben immers al betaald. En inderdaad, ze heeft helemaal gelijk, wij mogen meteen twee fietsen uitkiezen. De kwaliteit van de fietsen valt me 100% mee. De meesten van het merk Giant en allemaal uitgerust met een shimano schakelgroep. Onze keus is snel gemaakt en met een extra mandje voor de rugzak, gaan we op weg voor een rondje eiland.

We hebben aanvankelijk enige moeite de route te vinden, daardoor komen we terecht op een iets wat op een MTB pad lijkt. Met veel los zand en hoogteverschil, blijkt dat niet de beste keueze. Als we het asfalt weer eenmaal onder de wielen hebben, genieten we van de prachtige uitzichten over de zee en baaien waarbij we de tijd nemen om ook nog wat strandjes te bezoeken. Op de fiets zijn de heuvels, wind en zon onze belangrijkste tegenstanders, maar behoudens een schakelprobleem bij een van de fietsen, verkeerd afgestelde derailleur, verloopt de tocht prima. We leggen een dikke 20 km af, met een niet te onderschatten hoogteverschil.

Tegen half vijf zijn we terug bij het vertrekpunt en leveren we de fietsen weer in. Nog ruim de tijd voor een terrasje, want onze boot vertrekt pas rond zes uur.

Omdat het ondertussen nog harder is gaan waaien, gaat de boot flink te keer op de onrustige zee, maar onze zeemansbenen en maag doorstaan ook deze uitdaging.

We zoeken een camping nabij Fremantle, waar we ons laatste avondmaal, van deze tocht gaan bereiden. We treffen het niet, de kampkeuken is in beslag genomen door "kerstvierende" permanente bewoners. Gelukkig is de bakplaat wel vrij, waardoor, zoals altijd, alles weer goed afloopt.

Vergeten te vertellen, aan het einde van onze tocht kwamen we ook nog squobba's tegen, een kangaroovariant, die alleen maar op Rottnest voorkomt.