Eighty Mile Beach

20 november 2018 - Eighty Mile Beach, Australië

Afgelopen nacht wat kou geleden, maar met een trui en oorwarmers zijn we de nacht goed doorgekomen. Airco functioneert fantastisch, heerlijk geslapen!

Beetje na acht zijn we op weg naar Eighty Mile Beach, een kleine 400 km in zuidwestelijke richting. Het weer is uitstekend en met een graadje of 33 heerlijk reisweer. Cruisecontrol wordt ingesteld op 90 km/u en dan hoeft alleen het stuur nog maar vastgehouden te worden. Voor de eerste keer deze reis, gebeurt er wat we niet voor mogelijk houden, we worden gepasseerd door een roadtrain. Een gevaarte met een lengte van om en nabij 50 m  doet er ongeveer 1 km over om ons te passeren.

Met een paar korte stops onderweg en chauffeurswissel bereiken we rond half twee Eighty Mile Beach. De oceaan doemt voor ons op met prachtige kleuren, waarbij de camping, als een aose in de woestijn met palmbomen en veel groen, daar juist voor gesitueerd ligt. Prachtig! De receptie is gesloten, maar het is niet druk en we kiezen zelf een plekje met stroomvoorziening.

Hier mag met een 4wd over het strand gereden worden, dus deze kans laten we niet aan ons voorbij gaan. Zover we kunnen kijken geen kip of auto op het strand. Het is stevig grof zand, dus geen enkele uitdaging. Na een uurtje hebben we het wel gezien en zoeken we de camping weer op.

De reden om hier te overnachten is echter de zeeschildpad. Deze  komt in de periode van oktober tot maart hier bij vloed aan land om in het warme zand zijn eieren te leggen. Van de waterrand moeten ze dan naar de duinrand, naar het droge zand kruipen, een gat graven, 50 eieren leggen, met zand bedekken en weer terug naar zee zwoegen, een topprestatie!

Rond kwart over zes is het donker, een beetje over zeven hoog water en vanaf die tijd komen ze, omdat dan de afstand die ze moeten afleggen over het zand, het kleinst is. Om half acht zijn we op het strand en we boffen, meteen zien we er twee tegen de duinrand bezig. Het hele proces duurt ruim een uur, fantastisch om dat van zo dichtbij te mogen bewonderen.

Zeer tevreden keren we terug naar de camping en drinken nog een biertje, alvorens we ons te rusten leggen in onze prima geklimatiseerde woonwagen!

1. Wilke:
    24 november 2018
    En de foto’s van de schildpadden??