Auski Roadhouse

21 november 2018 - Karijini, Australië

Om half zes maken we nog een strandwandeling en zien we aan de sporen dat er afgelopen nacht nog een aantal zeeschildpadden aan land geweest zijn. Het strand ziet er prachtig uit, maar zelfs zo vroeg al, worden we geterroriseerd door vliegen. Het is hier zo erg, dat we, terug op de camping, besluiten in de camper te ontbijten.

Vandaag wordt het een lange rijdag, we gaan naar Karijini NP, naar men zegt een van de mooiste nationale parken van Australië. Mooie gorges en plekken waar men kan zwemmen. Aanvankelijk was ons plan om in het park op een camping te overnachten, maar omdat daar geen elektriciteit voor onze airco is, besluiten we juist voor het park, bij Auski Roadhouse, ons kamp op te slaan. Een tocht van ruim 500 km.

Rond acht uur zijn we op weg en de tocht verloopt voorspoedig, nauwelijks verkeer op de weg. De eerste 65 km rijden we door een verbrand savannegebied. Het is toch wel opmerkelijk, hoe vaak we zien dat de grasachtige begroeiing verbrand is, terwijl de bomen en struiken het lijken te overleven.

Het wordt nog even spannend als we er achter komen, dat we ons misrekend hebben en Port Hedland, de eerste plaats waar we kunnen tanken, ruim 50 km verder ligt dan we dachten. Maar met een vaartje van rond de 80 km/u  gebruikt onze slurper niet meer dan 1 l per 10 km. We halen het ruimschoots.

Na een pitstop met koffie en koek in Port Hedland, een naargeestige stad, vervolgen we onze tocht over de South West Highway. Tegen vieren arriveren we bij Auski Roadhouse.

Bij de receptie krijgen we schokkende informatie, er is brand uitgebroken in het Karijini NP en het park is gesloten, vermoedelijk 2 a 3 dagen. Dit komt hard aan. Om dit park te bezoeken hebben we ongeveer 500 km extra moeten rijden!
Ernstig teleurgesteld zoeken we een plekje voor de nacht. Contact met een Zwitsers koppel geeft ons weer een heel klein beetje hoop. De brand zou in het westelijk gebied zijn gelocaliseerd, zij hebben in het oostelijk gebied, dat ze vandaag bezocht hebben, weinig gemerkt, alleen, dat de toegangsweg was afgesloten toen zij het park verlieten.

Een beetje aangeslagen bereiden we ons maaltje en maken een alternatief plan als we niet door het park kunnen. Via een gravelroad langs de noordzijde van het park kunnen we 1 gorge bezoeken. Iets is beter dan niets!