Hamelin Pool

27 november 2018 - Hamelin Pool, Australië

Omdat we ongeveer op het strand staan, beginnen we de dag met een strandwandeling en schelpen bekijken. Prima temperatuur bij een stevige wind.

We rijden eerst nog een stukje naar het noorden, richting Red Bluff. De weg loopt strak langs de kustlijn en we steken nog een keertje de duinen over om de immer woeste branding van de Indische Oceaan te bewonderen.

Ons eigenlijke doel hier zijn de Blowholes bij Quobba. Een duidelijke bewegwijzering brengt ons bij dit natuurfenomeen. Er zitten openingen in de rotsen en door de golfslag van de zee wordt water met geweld deze openingen in geperst. Daardoor spuit het water als fonteinen naar boven. Dit wordt begeleid door een onderaards gegrom. Indrukwekkend om te horen en te zien.

We hangen nog wat rond op een nabijgelegen strandje, waarna we onze tocht voortzetten richting Carnarvon. Een kilometer of 15 voor Carnarvon, zien we de eerste cultuurgrond tijdens deze reis. In dit gebied wordt veel groente en fruit verbouwd. De grond is hier vruchtbaar en er is water. Grote percelen, bananen, tomaten, meloenen, etcetera, glijden aan ons voorbij.

In Carnarvon is het de hoogste tijd om het reisweblog weer eens bij te werken. Op de campings is wifi een regelrechte ramp. Dit doen we tijdens de lunch op een terrasje en het lukt wonderwel. Omdat ook onze voedselvoorraden weer bijna uitgeput zijn leggen we aan bij de Woolworth om te bunkeren. Daarna zetten we koers richting Monkey Mia voor de dolfijnen. Bij Hamelin Pool gaan we op een camping, kunnen we morgenochtend de Stromatolieten bekijken.

Ondertussen zijn er wat berichten binnengesijpeld over foto's van de schildpadden. Dat was met onze foto equipment nagenoeg onmogelijk. Als, wellicht overbodige, verklaring hiervoor, geef ik de eerste drie van de zesendertig regels bij het bewonderen van dit fenomeen weer:
1. Gebruik geen licht!
2. Gedraag je als een voorwerp.
3. Beweeg niet in het gezichtsveld van de schildpad, zichtgebied 270 gr
Bij niet in acht nemen van deze regels zal de schildpad zonder zijn eieren af te zetten  terugkeren naar de zee!

Is dat wat jullie willen?

1. Mariet & Ginie:
    29 november 2018
    Neeeeeeeeeee, dat willen we natuurlijk helemaal niet! Even helemaal niet aan gedacht! ;-))))
  2. Maryll:
    29 november 2018
    goe gedaan hoor, lief zijn voor de beessies!