Monkey Mia

28 november 2018 - Monkey Mia, Australië

Onze camping ligt op een steenworp afstand van Hamelin Pool, een van de weinige plaatsen op de wereld waar nog stromatolieten te vinden zijn. Stromatolieten zijn een van de oudste levensvormen op aarde (precambrium) en belangrijk, zuurstof producenten, dus de basis van alle levensvormen. Het is de symbiose van algen en de cyanobacterie die voor dit proces zorg draagt. Het heeft een gelaagde structuur vanwege de sedimentafzetting die er tussen plaats vindt. Het groeit hier omdat in deze baai het water een hoog zoutgehalte heeft, 5-6 %. Daardoor zijn er niet veel bedreigers en wordt het niet weg gegraasd.

Hierna zetten we koers richting Denham en Monkey Mia. Onderweg zijn er een aantal prachtige uitzichtpunten en zelfs een klein wandelpad. We stoppen overal en genieten van het uitzicht en de kleuren van de zee en de baaien. We nemen er heel ruim de tijd voor, want het is overal zo mooi dat woorden te kort schieten om het te beschrijven.

In Denham vinden we een bakkerij, waar we gebakjes kopen met veel slagroom. Net buiten Denham vinden we een schitterend lagoon, waar we de auto parkeren tegen de waterrand. Een uitmuntende plek om van de gebakjes te genieten.

Als we opbreken om de laatste 25 km naar Monkey Mia af te leggen passeren we een golfbaan en kunnen we het niet laten even te gaan kijken. Het ziet er in onze ogen bedroevend uit. De fairways bestaan uit een verdroogde begroeiing, heel hobbelig en er liggen een soort kunstmatige cirkelvormige greens. We voelen geen enkele behoefte een rondje te lopen.

Aangekomen bij MM betalen we de fee om het nationaal park binnen te mogen en vervolgens zoeken we een plaatsje op een zeer luxueus aangelegde camping.

Vanwege de nog steeds harde wind, besluiten we lekker in het restaurant te gaan eten, zeebanket met een chardonnay uit Margaret River.