Swartbooisdrift, Namibia

22 november 2017 - Ruacana, Namibië

Woensdag 21-11-2017

Vandaag onze laatste dag in Etosha. Na het verlaten van het park via de Galton Gate liggen er nog veel kilometers voor de wielen naar Swartbooisdrift, dus.....!

Na een laatste inspectie van ons uitkijkpunt, niets te zien, gaan we op weg. De verwachtingen zijn niet hoog gespannen. Nog 75 km in het park met maar 3 waterholes.

Bij de eerste poel na 23 km is het echter al een komen en gaan van alle bekende diersoorten en uitzonderlijk veel giraffen. Na een half uurtje, we raken een beetje verwend, hebben we het gezien en gaan we verder. Bij de volgende poel, weer heel veel dieren, min of meer dezelfde beeld als bij de vorige. Juist op het moment dat we willen vertrekken komt er we jongen opgereden die we al eerder ontmoet hebben. Hij vertelt ons dat hij een kilometer voor de poel een groep van wel 25 olifanten heeft gezien. Mogelijk zijn ze op weg naar deze drinkplaats.

Na een half uurtje gespannen wachten zien we de groep door het struweel naderen. Prachtig en vooral heel spannend! Als ze naar de poel komen lopen ze recht op onze auto af, nu spanning!!! De hele groep, waarin alle leeftijden vertegenwoordigd zijn passeert ons op 5 m afstand en verdrijft alle andere dieren uit het water. Ze badderen en drinken dat het een lieve lust is, maar steeds houden 3 a 4 olifanten de wacht. Het wordt ondertussen heel erg druk rond de plas, alle andere dieren moeten in de wachtrij, ook een flink aantal giraffen. Na 2 uurtjes maken de olifanten aanstalten om weer te vertrekken. Ook wij gaan, overdonderd door het machtige schouwspel verder en op weg naar de laatste poel.

Daar aangekomen geloven we onze ogen niet, ook hier is een groep van 14 olifanten zich aan het laven en moddergooien. Ook hier blijven we nog lang genieten, maar uiteindelijk gebied de tijd ons, onze tocht te vervolgen.

Op naar Kuwene River Lodge, nabij Swartbooisdrift. Prima asfalt tot Ruacana, waarna er nog 45 km gravelpad volgen over zeer geaccidenteerd terrein. Makkie voor ons!

Tegen zessen bereiken we de lodge met camping. Gelukkig is er ook een restaurantje bij, want al onze voorraden zijn op! Daarnaast is het laatste waar we zin in hebben, nog een potje koken. We schuiven lekker aan en laten het ons goed smaken. Een superdag ligt achter ons, waar we nog vaak aan terug zullen denken.

1. Arno oberendorff:
    23 november 2017
    Een beetje jaloers ben ik wel eerlijk gezegd!
    Wat een mooi avontuur!
    GR Arno
  2. De Koenraadjes uit de seringenlaan:
    25 november 2017
    Wat een prachtige avonturen maken jullie mee Gori en Corry!
    We lezen met genoegen jullie belevenissen met vaak een glimlach op ons gezicht. En Gori heb jij niet je roeping gemist en had je geen schrijver moeten worden....chapeau!
  3. Elaine, Gert-Jan en Sjef Smits-Koenraadt:
    29 november 2017
    Lieve ome Gori en tante Corrie, zojuist eens kennis genomen van alle mooie verhalen en foto's, jullie hebben wel lef om zo door de bush te rijden en te overnachten in de daktent, wat ons wel een veilig gevoel lijkt ons met al die reusachtige dieren die in eens te voorschijn komen. Heel leuk om dit zo te volgen, geniet er saampjes nog van de komende weken en kom weer veilig thuis.