Olifantsrus

21 november 2017 - Olifantsrus, Namibië

Dinsdag 21-11-2017

Vandaag weer verplicht vroeg op, we moeten bijna 200 km over onverharde weg afleggen en ook nog dieren zoeken. Geen eenvoudige opgave. We klagen niet, maar we hebben het ontzettend druk hier!

Om 07.30 uur zijn we op pad, na een paar kilometer groeten we onze grote witte vriend van gister weer, hij heeft ondertussen enkele kilometers afgelegd.

Op het eerste stuk naar Okaukuejo, zien we bij de poelen die we bezoeken hele hordes met dieren. Indrukwekkend om te zien, honderden zebra’s, steenbokjes, springbokken, rode hartebeesten en blauw wildebeesten verdringen elkaar bij de poelen om te kunnen drinken.

Indrukwekkend om dat in de vroege ochtend gade te kunnen slaan.

Om half tien zijn we in Okaukuejo en drinken we een kopje koffie. Rond 10.00 uur zijn we weer op weg voor de 125 km naar Olifantsrus. In het eerste deel van de tocht zien we nog veel wild, maar snel wordt het minder, we zien nog wat struise struizen en daarna is er steeds minder water en dus geen dieren meer. Bij een enkele niet drooggevallen watertje zien we nog enige dieren en ook nog een black backed jackel die de vogeltjes, die daar met honderden rondzwermen, probeert te verschalken. We passeren gebieden met namen als: Sprokieswoud, Leeubron, Duiwelsvuur.

Daarna wordt het een hete en zware tocht, waarbij de laatste 40 km gravelroad en wasbord is. Dat betekent zo hard mogelijk rijden om het rammelen te beperken, 70/u rijdt beter dan 40/u. Aangekomen bij Olifantsrus, rond half vier, krijgen we een mooi plekje toegewezen en belonen we onszelf met een heerlijk ijskoud biertje. Het is weer tussen de 35 en 40 graden C, schat ik.

We bereiden een klein maaltje met de restanten van wat we nog overhebben na drie dagen  bush. Daarna, gaan we, gewapend met een fles wijn, naar de uitkijkplaats bij de camping.  Vol verwachting, gezien de ervaring van gisteravond. Het valt nu enigszins tegen, we zien slechts een paar gemsbokken, vos, hyena en een mooie uil! Na een dik uur houden we het voor gezien, vooral ook omdat de bodem van de fles in zicht is.

Op naar morgen, laatste dag Etosha!

1. Ferry en Jeanne:
    23 november 2017
    Tjongejonge, wat een indrukken tijdens deze schitterende reis!