Palmwag

26 november 2017 - Palmwag, Namibië

Zondag, 26-11-2017

Palmwag

s’ Morgens na het ontbijt klimmen we naar het uitzichtpunt waarnaar de camping genoemd is. Schitterend uitzicht naar alle kanten. Daarna bezoeken we met Johan van Wijck de mijn. Hij vertelt tijdens onze wandeling er naartoe van alles over de bomen en struiken. Over de acacia, als je die kapt ga je de gevangenis in, over de boom “kanniedood” die veel water bevat en in droge tijd dood lijkt, maar dus dat niet is, de ....waarvan de bladeren geneeskrachtig zijn en nog een heleboel andere dingen, maar die ben ik vergeten!

Bij de mijn vinden we een schuin naar beneden lopende schacht van ongeveer 50 m diep met cobaltkleurige lagen waar het om te doen was. De vader van Marius won deze stenen, waarna ze geëxporteerd werden. Later was de winning niet meer rendabel en is de machinale winning gestopt. Nu maakt zijn zoon Marius er alleen nog wat sieraden van.

Tegen de middag vertrekken we voor onze tocht verder naar het zuiden. Onderweg passeren we Warmquelle, ligt natuurlijk weer 6 km landinwaarts, om te gaan baden. Valt een beetje tegen en na het bekijken ervan gaan we verder.

Tegen 15.00 uur vinden we een luxe campsite waar we neerstrijken en een middagje rust nemen. Omdat er, in de wijde omgeving niets te koop is, kunnen we geen “braai” maken en eten we in het restaurant.