Windhoek

10 december 2017 - Windhoek, Namibië

Windhoek, Zondag, 10-12-2017

Vandaag gaan we de cirkel rond maken, nou ja, het is niet helemaal een cirkel, maar we komen terug op het vertrekpunt.

Na een toch wel redelijk verstoorde nachtrust door onze buren op de camping, muziek met stevige bas en veel geschreeuw tot 01.00 uur, staan we rond 06.30 uur op. Na een laatste ontbijtje op de camping moeten we onze koffers, die ruim 4 weken op de achterbank van de auto hebben gelegen, ordenen, zodat bij inlevering van de auto alles probleemloos meegenomen kan worden. De laatste voorraden, die we niet meer nodig hebben, worden in een doos gedaan en gaan we meegeven met een van de personeelsleden van de camping.

Bij onze trektocht door Namibië is de indruk ontstaan, dat de getinte mensen hier het werk doen, tegen een matige beloning, maar dat de leiding en/of bezit van de zaak altijd in handen is van een blanke medemens. Als we de man van de schoonmaakploeg vragen of hij onze overtollige spulletjes wil hebben, reageert hij enthousiast positief en toont zich heel blij met de resterende spullen.

Rond 11.00 uur zetten we koers richting Windhoek, nog 85 km. We hebben geen haast, want we kunnen de auto pas rond 16.00 uur inleveren. Als we onderweg een golfbaan zien, kunnen we het niet laten om even te gaan kijken. Omdat het tegen lunchtijd is en er een perfect terras is, strijken we er neer voor een lekkere kop koffie met gebak. Ook hier zien we, de blanke golft en de gekleurde medemens haalt de balletjes op op de drivingrange. We proberen een indruk te krijgen van de baan, maar dat lukt niet vanuit de auto. Toch is het wonderbaarlijk dat het mogelijk is in deze droge, omgeving een groene golfbaan neer te leggen.

Voor Windhoek ligt nog een pas van 2200 m hoogte, Windhoek zelf ligt op 1600 m. Omdat we nog wat tijd over hebben rijden we daar nog even op om van het uitzicht te genieten. We zien zelfs nog wat beestjes, baboons, wartogh, en steenbokjes. De temperatuur is er aangenaam. Tijdens de beklimming neemt de bewolking toe en begint het zelfs flink te regenen.

Tegen half vier zijn we bij het verhuurbedrijf en wordt de auto geinspecteerd. Als alles in orde is, geen enkele schade opgelopen tijdens onze soms toch wel enerverende tocht, worden we naar ons hotel, Rivendell in het centrum gebracht.

Na een lekkere douche en even rusten bij het zwembad, gaan we een laatste keer in Namibië uit eten. Onze keuze is gevallen op Joe's Beerhouse. Volgens de LP kun je er alle dieren die je tijdens je rondreis gespot hebt ook eten. Het blijkt een geweldig grote tent te zijn, maar alles is prima georganiseerd en de kwaliteit van het voedsel is uitstekend, een prima afsluiting van onze rondreis.

1. Arno oberendorff:
    21 december 2017
    Een geweldig reisverhaal !
    Mooi om te volgen!
    Bedankt!!
  2. Katja & Sander:
    1 januari 2018
    Hoi Gori,
    Leuk te lezen dat jullie leuke vakantie goed is afgelopen. Het laatste deel lezen we nu pas, omdat wij de LP van Cuba in de fietstassen hadden zitten, ook een aanrader...
    De beste wensen en tot ziens,