Timber creek

13 november 2018 - Timber Creek, Australië

Vanmorgen extra vroeg uit de veren om het reis weblog bij te werken. Vanwege problemen met de wifi verbinding pakte het toch weer heel wat meer tijd dan waar ik vrolijk van wordt.

Maar goed het leek erop dat alles weer enigszins gelukt was, dus na een ietwat verlaat ontbijt, beginnen we aan het dagprogramma.

Het plan was om de Katherine gorge te bezoeken en vanwege de hitte hebben we besloten dat niet te voet te doen, maar per vaartuig. We konden precies de boot van 11.00 uur halen en deze zou ons gedurende een tocht van 2,5 uur door de eerste 2 gorges voeren, waarbij er ook nog een half uurtje tijd is ingeruimd om te zwemmen.

De tocht was buitengewoon mooi en spectaculair, prachtige rotspartijen, nog wat rotsschilderingen van de Aboriginals en een zoetwaterkrokodil. Hopelijk laten de foto's iets van de schoonheid zien. De zoetwaterkrokodil had zich zo verdekt opgesteld, dat als jullie de foto zien je maar moet geloven dat hij er ligt! Veel van de oorspronkelijk door de Aboriginals bewoonde gebieden zijn weer teruggegeven aan hen en worden ook door hen geexploiteerd.

Voor de tweede achtereenvolgende dag gaan we te water, waarbij ik waarschijnlijk mijn zwemduurrecord heb gebroken, een half uur ononderbroken!! Watertemperatuur was, schatting, om en nabij de 28 gr C.

Tevreden over deze prachtige tocht, reden we terug naar Katherine om nog wat kleine inkopen te doen en vooral te tanken. Eerstvolgende tankstation bevindt zich op 200 km. Onze tocht gaat nu in WZW richting met deze dag nog als doel Timber Creek, pakweg 300 km.

Na pakweg 90 km zie ik een bepakte racefiets langs de weg liggen met even verderop een lopende wielrenner. We gaan vol de ankers in de veronderstelling dat de man behoefte aan hulp moet hebben. Na gekeerd te zijn, treffen we hem bij zijn fiets aan. Hij is deze morgen in Katherine vertrokken, heeft er dus 90 km opzitten bij en temperatuur van 40 gr C. Hij moest nog 10 km naar zijn overnachtingsplaats, maar kan niet meer fietsen vanwege ernstige kramp in de bovenbenen.

We voorzien hem van 4 l water en 2 tabletjes inhibin om zijn laatste 10 km te kunnen volbrengen. Hij  komt uit de Elzas en is bezig met een rondje Australië. Hij is te voet van Melbourne naar Katherine gekomen, een dag of 50 elke dag ongeveer 45 km. In Katherine heeft hij een fiets gekocht en is nu op weg via Broom, Perth terug naar Melbourne. Vandaag was dus zijn eerste fietsdag.

Als wij, er niets van begrijpend, doorrijden passeren we zijn overnachtingsplaats. Een onbemande plek langs de weg waar je 24 uur mag verblijven en waar dus verder niets, maar dan ook helemaal niets is. Vervolgens moet hij morgen weer minimaal 100 km fietsen om de bewoonde wereld te bereiken.

Door dit avontuur wat opgehouden bereiken we pas rond 19.00 uur, schemering Timber Creek, waar een prima camperplaats op ons wacht.

1. Ferry en Jeanne:
    14 november 2018
    Jongens, wat mooi allemaal! We genieten een beetje met jullie mee.
    Het kost wat moeite met de verbinding maar dan hebben wij ook wat...
  2. Anny Romme:
    14 november 2018
    Hoi Corry en Gori,

Leuk om jullie verhalen te lezen en de mooie foto's te bekijken. Wel erg warm daar maar ik las dat jullie het programma dan maar een beetje aanpassen. Geniet er nog van groetjes Anny