Terug naar Namibië

15 november 2017 - Kongola, Namibië

15-11-2017

Na een verkwikkende nachtrust staat er voor vandaag een tochtje over 265 km te wachten naar Kongola, alleen asfalt, dus makkie!

Na de gebruikelijke ochtendrituelen, douche, ontbijt en tentje opruimen, zijn we rond 09.00 uur op weg. Omdat we nog wat pula’s hebben en we vrij snel de grens overgaan naar Namibië, gaan we nog even tanken om die op te maken. Aangekomen bij het tankstation hebben ze geen diesel meer! Snel ander station gevonden, blijken we teveel pula’s te hebben. Diesel kost omgerekend € 0,50. Moeten we ook nog een supermarkt in om alles op te krijgen. Maar dat lukt, wijn en bier hebben we altijd nodig🤪

Bij de grens aangekomen worden we deze keer niet op mond en klauwzeer getest, maar op ebola. Geen verhoogde lichaamstemperatuur, dus we mogen Namibië binnen. Na het invullen van een formulier krijgen we weer wat stempels in ons paspoort en kunnen we verder.

Het wordt een beetje saaie tocht over een grote weg met weinig verkeer. We kiezen voor een omweg en dat blijkt een goede keuze, een kleinere weg met dorpjes erlangs en heel veel schoolkinderen. De dorpjes bestaan uit een beperkt aantal hutjes met lemen muren en rieten daken, de meesten rond en een enkele vierkant.

Half de middag komen we aan bij de door ons gekozen Camping Kwando in de buurt van Kongola. Een prima keuze, gelegen aan de Kwandorivier en voorzien van een zwembad(je). We hebben een eigen toilet en douche opgebouwd van takken en riet. Heel grappig gedaan.

Omdat we vandaag niet veel gedaan hebben besluiten we de dag met een eenvoudige bbq. Braaimeat, zo heet het echt, Zuid Afrika heeft hier ook nog een tijd de scepter gezwaaid, op het vuur en smullen!

Misschien een overbodige opmerking, maar internet blijft een ramp. Op veel plaatsen is er natuurlijk geen WiFi of internet, maar, wat erger is, als het er wel is werkt het niet!😖