Epupa

24 november 2017 - Epupa, Namibië

Vrijdag 24-11-2017

Beetje uitgeslapen, 07.30 uur op, genieten van de koffie en het brood, dat weer een dag ouder is.

Het plan is om via Epembe naar Epupa te rijden, volgens ons plan is dat 160 km en 3,5 uur rijden, veel onverharde weg. De korte route, 93 km, langs de Namibische Rivièra, wordt in de LP omschreven als een 4wd tocht waarvoor je enkele dagen moet uittrekken. Na overleg met de eigenaar van de lodge, blijkt echter dat de weg verbeterd is en dat we in 3,5 uur Epupa kunnen bereiken. Volgens hem ook een vele malen mooiere route dan onze geplande tocht.

We gaan de uitdaging aan, negeren de LP en gaan langs de “Namibische Rivièra”. Een schitterende tocht, inderdaad, waarbij we veel Himba’s tegenkomen. Alleen tegen betaling zouden we ze mogen fotograferen, hebben we geen zin in. We moeten twee keer door een doorwaadbare plaats een riviertje oversteken, maar dat is nauwelijks uitdagend te noemen.

Tegen een uur bereiken we Epupa. Het is moordend warm, schat tussen de 35 en 40 graden C. Er is een beetje vreemd winkeltje, waar ze aan de ene kant alcoholische versnaperingen verkopen en aan de andere kant kruidenierswaren, maar niets van onze gading. Verder ziet het geheel er onheilspellend uit. Spullen, zowel als de verkoopster zitten achter dikke tralies. Je moet zeggen wat je wilt hebben en dan wordt e.e.a. via een opening naar je toegeschoven en kun je afrekenen. Dit alles lijkt veroorzaakt te worden door drankmisbruik van de lokale bevolking.

We vinden een camping nabij de watervallen en nadat we ons daar geïnstalleerd hebben gaan we op zoek naar de watervallen. Het wordt een enigszins teleurstellend ervaring. Vanwege de lage waterstand zijn ze allesbehalve imponerend. Wij zijn, wat watervallen betreft, natuurlijk wel verwend.

Omdat we echt niets, uitgezonderd bier en wijn, hebben kunnen kopen, gaan we ‘s avonds, noodgedwongen maar weer uit eten!