Aus

3 december 2017 - Aus, Namibië

Aus, Zondag, 03-12-2017

Gisteravond hebben we besloten niet nog een keer de Sossusvlei in te rijden om daar de zonsopgang te beleven. We hebben begrepen dat er ‘s morgens buslading naartoe gaan en ook de duinen gaan beklimmen. Lijkt ons geen ideale situatie om van de duinen en het licht te genieten en leuke plaatjes te schieten. Bovendien is het heen en terug toch weer 135 km en er staat voor vandaag een redelijk lange tocht op het programma.

We slapen lekker uit, tot kwart over zes en ontbijten met “verse” broodjes.

Om half negen zijn we reisvaardig en gaan we nog even naar het Elimduin kijken bij ochtendzon. We verlaten Sesriem en Sossusvlei in zuidelijke richting naar Aus, een tocht, nog steeds over gravelwegen, van 350 km. We passeren de Nubibberge en doorsteken het Namib Rand Nature Reserve. De tocht is werkelijk prachtig. We vorderen niet snel omdat we steeds van het uitzicht op de bergen en duinen met prachtige rood/geelbruine kleuren moeten genieten. Teveel foto’s gemaakt, 36 keer de laatste!!!

Tegen het middaguur bereiken we Betta en voor de eerste keer deze reis treffen we een uitspanning waar men koffie en gebak serveert! We ontmoeten daar twee Belgen en van hen krijgen we informatie dat we weg 707 naar Aus moeten nemen. Veel mooier dan onze geplande route en maar 12 km meer.

We kiezen  voor deze route. Als we Betta hebben verlaten zien we voor de eerste keer tijdens onze reis fietstoeristen. Om ze niet in het stof te zetten stop ik en we maken een praatje. Ze hebben maar 14 dagen en leggen per dag 70-75 km af. Hun grootste probleem is voldoende water mee te nemen voor de hele dag, want er zijn geen pleisterplaatsen onderweg. Persoonlijk zou ik een ander land kiezen om te gaan fietsen, hier zijn alleen maar gravelwegen en heel veel, maar dan ook heel veel stof.

We weten natuurlijk niet hoe onze oorspronkelijke route zou zijn geweest, maar via de 707 is het werkelijk weer een adembenemende tocht, die dwingt tot nog veel meer foto’s. Kleurrijke zandduinen, prachtige rotsformaties in een totaal verlaten landschap. De immense leegte en verlatenheid blijft voor ons indrukwekkend. Alleen nog gemsbokken kruisen zo nu en dan ons pad.

Rond half vier arriveren we bij Aus, waar we onze camping genaamd, Klein Aus Vista, opzoeken.

We beginnen een beetje lui te worden en reserveren voor het door het restaurant aangeboden barbeque diner.

Rond zeven uur schuiven we aan en laten ons lekker verwennen.

Morgen staat bezoek aan de diamantstad Luderitz op het programma en nog een nacht op Klein Aus Vista.

1. Maryll:
    3 december 2017
    Prachtige foto's inderdaad!! XX
  2. Jolanda:
    5 december 2017
    Wat zijn jullie toch een prachtige reis aan het maken. Zijn wel een beetje jaloers hoor. Geniet er nog lekker van. Groet mario en jolanda 💋💋😘😘